2000 Senesinden Önce Neden Hızlı Tren Türkiye'de Yoktu?

Abraham

Üye

2000 Senesinden Önce Neden Hızlı Tren Türkiye'de Yoktu?​


images (45).jpeg

2000 Senesinden Önce Neden Hızlı Tren Türkiye'de Yoktu?​


Türkiye, 2009 yılında Ankara-Eskişehir arasında hizmete giren Yüksek Hızlı Tren (YHT) ile dünyanın en hızlı trenler listesine girdi. Ancak bu başarıya ulaşmak için uzun yıllar beklemek zorunda kaldı. Peki 2000 senesinden önce neden hızlı tren Türkiye'de yoktu?


Türkiye'de demiryolu ulaşımı, 1856 yılında İzmir-Aydın arasında açılan ilk demiryolu hattı ile başladı. Cumhuriyetin kuruluşundan sonra demiryolu ağı genişletildi ve modernize edildi. Ancak 1950'li yıllardan itibaren demiryolu ulaşımı, karayolu ve havayolu ulaşımının gerisinde kaldı. Demiryolu yatırımları azaldı, hatlar bakımsızlıktan yıprandı, hız ve konfor düştü.


Dünyada ise 1950'lerde konuşulmaya ve uygulanmaya başlayan 'hızlı tren' kavramı, Japonya, Fransa, Almanya, İngiltere, İspanya, İtalya gibi ülkelerde geliştirildi ve yaygınlaştı. Hızlı trenler, hem zaman hem de enerji tasarrufu sağlayarak, demiryolu ulaşımını yeniden cazip hale getirdi.


Türkiye'de ise hızlı tren fikri, 1990'lı yıllarda gündeme geldi. TCDD, Ankara-İstanbul arasında 250 km/saat hıza uygun bir hızlı tren hattı yapılması için çalışmalara başladı. Ancak proje, maliyet, teknik zorluklar, siyasi istikrarsızlık, bürokratik engeller, yolsuzluk iddiaları gibi nedenlerle yıllarca aksadı. 2004 yılında ray yapımına başlanan proje, 2007 yılında deneme seferlerine, 2009 yılında da ticari işletmeye başladı. Böylece Türkiye, 2000 senesinden önce hızlı treni hayata geçiremedi.


Türkiye, hızlı tren projesini tamamladıktan sonra, Ankara-Konya, Ankara-İstanbul, Ankara-Sivas, Ankara-İzmir, İstanbul-Edirne-Kapıkule gibi yeni hatlar inşa etmeye devam etti. Bugün Türkiye, 1213 km'lik hızlı tren hattı ile dünyada 8., Avrupa'da ise 6. sırada yer alıyor.
 
Geri
Top